söndag 21 juni 2015

Och vet ni, jag grät inte en endaste tår


Och vet ni, jag grät inte en endaste tår

Jag tog kemikalier för att få lockar
Det var helt okej
Och stoppade in färgmedel i min kropp så att jag skulle passa in
Alla sade hur bra det blev
Jag solade min hud i ultraviolett för att vara fin
Jag menar, vill man vara fin får man väl lida pin

Inte många nämnde cancer
Men många stod bredvid

Jag till och med präntade in mönster i min rygg
Och levde i perioder på nutrilett
Det enda jag ville var att vara rätt
Och fortfarande var protesterna få
De tystades snabbt av en normativ ridå

Nu har jag inte gjort någonting särskilt
Inga kemikalier i min kropp
Ingen markering på min hud
Inte ens solat i solarium för att passa in
Det var länge sen jag bantade
För första gången någonsin kan jag uttrycka kärlek till själen min

Och nu, enda gången i mitt liv
har mitt utseende orsakat reaktioner
Så till den grad att jag anar återhållna aggressioner
Det jag gjorde skapar fler frågor än jag kan förstå
Man undrar hur min tanke går.
För jag gjorde det "förbjudna", jag trimmade mitt hår
och vet ni, jag grät inte en endaste tår

Och ändå är NU första gången som ett av mina personliga val
hos många andra tydligen orsakar oro och kval
Förut, när jag stoppade i mig kemikalier
eller på andra sätt utsatte min kropp för cancerrisk
lät man mig vara
Nu uttrycker man oro och ber mig i stället att svara
På hur jag kunde göra så här och varför

Här får ni svaret: Er fråga är en del av det - det är en del av mitt därför


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar